اصول طراحی و دکوراسیون داخلی فضای رستوران

ظاهر رستوران به شیوه های گوناگونی بر مشتری تاثیر می گذارد. مسلما مکان دارای نقش تعیین کننده در سبک معماری رستوران است. مشتری طبق مکان رستوران انتظار طراحی خاصی را نیزدارد. دکوراسیون رستوران ها با هم تفاوت دارند، آسمونی در این مقاله اصول دکوراسیون داخلی رستوران به همراه عکسهایی از دکوراسیون رستوران سنتی و مدرن را برای شما عزیزان تهیه کرده است.

اصول طراحی و دکوراسیون داخلی فضای رستوران

در یک کافه تریای کارخانه ای یا اداری، میزها و صندلی ها با اندازه و طرحی استاندارد، رنگ آمیزی و نورپردازی می شوند؛ اما در رستوران های مجلل فضاسازی به نحوی است که مشتری تمایل دارد زمان بیشتری را در رستوران سپری کند. طراحی داخلی فضای رستوران باید بسیار راحت و دلپسند باشد. ارائۀ خدمات در رستوران های مجلل اغلب بسیار رسمی است. این حس از طریق دکور، نحوۀ پوشش کارمندان و شیوۀ خدمت رسانی به مشتریان القاء می گردد.

طراحی داخلی لوکس ترین مسکونی های ایران

به طور کلی یک فضای مهمانپذیر، از نوع غذاخوری شامل ریزفضاهای زیر می باشد:

  1. فضاهای خصوصی: شامل سردخانه، آشپزخانه، انبار، تأسیسات، فضای آماده سازی و سرو غذا، اتاق استراحت، تعویض لباس، ورودی کارکنان
  2. فضای میانی: راهرو، اتاق مدیر، اتاق جالباسی، سرو سرویس
  3. فضای عمومی: ورودی اصلی، صندوق، میز و صندلی ها، سرویس های بهداشتی و محل بازی کودکان

برای اینکه فرد استفاده کننده بتواند به راحتی غذا صرف کند، نیازمند میزی است که تقریباً دارای 60 سانتیمتر عرض، 40 سانتیمتر عمق می باشد. در مجموع، عرض 85-80 سانتیمتر برای میز مناسب می باشد. میز گرد و شش ضلعی با قطر 120-90 سانتیمتر برای 4 نفر ایده آل می باشد. معمولاً صندلی با ارتفاع 46 سانتیمتر برای اکثر مهمان ها و استفاده کنندگان راحت و رضایت بخش است.

با توجه به نوع غذایی که در رستوران سرو می شود، می توان نورپردازی را چنان تعریف کرد که مدت زمانی که مشتری می تواند در رستوران بنشیند تعیین گردد. مثلاً در رستوران های غذای سریع (فست فود) ضمن بهره گیری از مصالح سرد و فلزی از نورهای مستقیم پر انرژی بهره گرفته می شود؛ تا مانع این شوند که مشتری مدت زمان طولانی را در رستوران بگذارند. زیرا در این مکان ها، غذا باید سریع خورده شود و جا برای نشستن دیگر مشتریان فراهم گردد.

اما در رستوران های مجلل، قابلیت صرف غذا برای مدت زمان طولانی حین گفت و گو و استراحت وجود داشته و می توان تمهیداتی اندیشید که ماندگاری مشتری در رستوران را افزایش دهد. با نورپردازی ملایم محیطی و کمک لایه های مختلفی از نور که می توان اشیاء خاصی از جمله مجسمه ها و گل ها را مورد تأکید قرار داد.

هر نوری باید با دکور و رنگ محیط، حتی رنگ غذاها هماهنگ باشد. به طور مثال رنگ صورتی، گوشت را قرمز و طبیعی نشان می دهد و در عوض رنگ سالاد را به گونه ای دیگر، غیر طبیعی می نماید. می توان با نور آبی و سفید غذاها را خوشایندتر و بهتر نمایش داد. پس در نتیجه باید برای تأمین نور رستوران از ترکیب نورها استفاده نمود.

اگر رستوران در مجاورت استخر یا ساحل دریا واقع شده باشد، نورهای پراکنده و منعکس شده از سطح آب چنان اثر خواهد کرد که گویی فاصلۀ میان آب دریا با رستوران کوتاه شده است. مهم ترین ویژگی نورپردازی در یک رستوران، توانایی آن در خلق حس و حال یا محیطی دلخواه است که اغلب با طراحی و دکوراسیون داخلی رستوران همراه می باشد.


چگونه با نورپردازی رستوران خود را محبوب‌ تر کنیم؟

یکی از جذابیت‌های هر رستورانی نورپردازی به کار رفته در آن است. چنانچه سیستم روشنایی و نورپردازی رستوران به خوبی با دکور هماهنگ باشد و محیطی جذاب ایجاد کند، تمامی‌مشتریان مشتاق حضور در رستوران خواهند بود و روزبروز بر تعدادشان اضافه می‌شود.

استفاده از وسایل روشنایی مطابق با محیط رستوران و نوع دکور آن سبب جذب مشتری و درجه بندی رستوران می‌شود.

روشنایی می‌تواند برجسته‌ترین ویژگی شود. از این‌رو باید همانند سایر ویژگی‌های رستوران به آن اهمیت داده شود. آگاهی از نحوه بهره برداری از نورپرداری و روشنایی رستوران می‌تواند تجربه‌ای بیش از صرف غذا برای مشتریان در رستوران بر جای بگذارد.

با نورپردازی مناسب رستوران خود می توانید:

– جوی ایجاد کنید که بیانگر ماهیت رستوران و مشارکت در تجربه کلی مشتری باشد.

– حس تشویق و اظهار خشنودی  مشتری را در نخستین دیدار که وارد رستوران می‌شود، برانگیزید.

– ویژگی رستوران را با برجسته سازی و جلب توجه به موارد خاص در رستوران افزایش دهید.

– شرایطی فراهم آورد تا روحیه افراد طی روز در بخش‌های مختلف رستوران تغییر نماید.

انواع اصلی روشنایی

رستوران‌ها باید دارای سه روشنایی اصلی باشند که به هنگام تلفیق نه تنها به طراحی افزوده می‌شوند، بلکه اهداف و عملکرد آن را تکمیل نمایند.

۱- روشنایی محیطی: نورپردازی سرتاسری و کلی محیط را گویند.

۲- روشنایی لازم: این نوع نورپردازی مختص خواندن منو و آشپزی در آشپزخانه است.

۳- روشنایی برای جلب توجه: این نوع نورها به شکل خاصی و حتی رنگی هم باشند و مکان خاصی را روشنایی ببخشند و سبب جلب توجه مشتری هستند.

چگونه روشنایی رستوران را بهبود ببخشیم؟

۱- تعیین حالت فرد

هنگام تصمیم گیری برای نورپردازی رستوران، توجه به ایجاد روحیه مورد نظر در افراد بسیار مهم است. نوع غذای سروی، لباسی که کارمندان می‌پوشند و رنگ داخل رستوران و تمام قواعدی که در رستوران اجرا می‌شود، همگی شما را به سمت مسیر درست هدایت می‌کنند.

پیتزا فروشی معمولی به میزهایی با شمع روشن نیاز ندارد و علاوه بر آن استیک فروشی‌ها نیاز به چراغ‌های چشمک زن ندارند. همه این تزئینات مطابق با ظاهر و حسی است که می‌خواهید به مشتری القا شود.

یک رستوران سنتی فضایی رمانتیک و قدیمی‌ را نشان می‌دهد و یک رستوران مدرن با روشنایی‌ها و نوع دکوراسیون مختص خودش فضایی شیک و با کلاس را القا می‌کند. قسمت غذاخوری رستوران مهم‌ترین بخش رستوران است از این‌رو باید روشن تر، راحت و شیک باشد تا مشتری بتواند به راحتی منو را بخواند و انتخاب خوبی داشته باشد.

همچنین نصب تابلوهای نقاشی در رستوران حس خوبی به مشتری منتقل می‌نماید.

۲- صبحانه، ناهار و شام

ساعات ارائه سرویس رستوران چه وقت‌هایی از روز است؟ به خاطر داشته باشید نورپردازی خاص رستوران حس مورد نظرتان را به مشتری القا می‌کند. اگر در حال سرو پنکیک یا میز شام هستید نمی‌توانید از نورپردازی رومانتیک استفاده کنید. هر کدام از مراسم‌ها به نورپردازی خاص خود نیازمندند. برای مثال نورپردازی رستوران به هنگام صبح زود به تعداد لامپ‌های بیشتری نیاز دارد. در ظهر رستوران نیازمند روشنایی ملایم است.

در فست فودها و مکان‌هایی که افراد غذای سفارشی را در آن مکان نمی‌خورند، نوع نورپردازی می‌تواند به جابجایی سریع‌تر مشتریان کمک نماید.

و اما روشنایی در شب باید به گونه‌ای باشد تا مشتریان بتوانند براحتی منو را خوانده و آرام و راحت غذا بخورند و حس آرامش  داشته باشند.

۳- تقسیم نور در نقاط مهم

نگاه مستقیم مشتریان به نقاط روشن و چشمگیر رستوران است.

از تجهیزاتی مانند مجسمه‌ها، کارهای هنری و یا تابلوهای نقاشی استفاده کنید که قابلیت تابانده شدند نور روی آن‌ها وجود داشته باشد.

برای تقسیم نور حتی می‌توانید از بخش‌هایی از رستوران همچون آشپزخانه‌های باز (اپن) و یا ورودی رستوران که سبب جلب توجه می‌شوند، استفاده کنید.

۴- روشنایی طبیعی

بهترین ویژگی روشنایی طبیعی استفاده رایگان از آن است. برای استفاده بهتر از این نور می‌توانید از پنجره‌های بلند، پنجره‌های سقفی و درهایی با شیشه‌های بزرگ بهره ببرید. بهتر است میزها را کنار پنجره قرار دهید.

به خاطر داشته باشید که نشاندن مشتریان کنار در بخاطر وزش باد سرد بهنگام باز و بسته شدن در و یا عبور و مرور زیاد مشتریان اصلا عاقلانه نیست. حتما به جهت نشستن مشتری توجه کنید.

قسمت شرقی یا غربی رستوران دارای تابش نور مستقیم است، پس بهتر است از پنجره‌های سایه بان دار استفاده کنید تا مشتری اذیت نشود.

۵- نورپردازی محیط بیرونی رستوران

بیرون رستوران همانند داخل آن باید از نورپردازی خوبی برخوردار باشد.

می‌توانید از شمع روی میز، فانوس‌های آویزان و از تکنیک‌های روشنایی جلوی در ورودی استفاده کنید.

حتما به سیستم ایمنی نیز توجه داشته باشید. روشنایی راه پله‌ها، پارکینگ، ورودی و خروجی رستوران باید کافی باشد تا از بروز حادثه جلوگیری شود.

برای نورپردازی بیرونی علاوه بر چراغ‌ها یا لامپ‌های نقطه‌ای می‌توانید از ریسه‌های شلنگی که انواع مختلفی نیز دارند هم استفاده کنید.

۶- استفاده از لامپ‌های جدید و فراموش کردن لامپ‌های قدیمی

همانگونه که تکنولوژی پیشرفت می‌کند توسعه و پیشرفت طراحی چراغ‌ها باعث می‌شود تا کاربران تنظیمات خاصی را برای رستورانشان در نظر بگیرند.

ویژگی‌هایی مانند تایمرهای روشن/خاموش خودکار، سوئیچ‌های برنامه ریزی شده کم نور و واحدهای روشنایی کنترل شده، همچنین بکارگیری لامپ‌هایی که با باز کردن در روشن می‌شوند و با بستن آن خاموش.

تجهیزات نورپردازی رستوران‌های معروف و کاربرد آنها

چراغهای آویز

– این چراغ‌ها از سقف آویزان شده و می‌توانند بالای میزها، پیشخوان و محل میزبان و میهمان قرار گیرند.

– این چراغ‌ها روشنایی لازم را برای مشتری هنگام خواندن منو فراهم می‌کنند.

لوستر

– از سقف آویزان می‌شود و یک نقطه کانونی در قسمت ورودی و یا اتاق غذاخوری ایجاد می‌کند.

– ظرافت و زیبایی به فضا می‌دهد.

– نه تنها روشنایی می‌دهد بلکه سبک و سیاق شیکی هم  دارد.

پنکه‌های سقفی چراغ دار

– هم روشنایی دارد و هم اینکه هوا را تازه و خنک نگه می‌دارد.

– برای حیاط خلوت نیز استفاده می‌شود.

– برخی از مدل‌های حرفه ای آن که به تازگی نیز روانه بازار شده است دارای بلندگوهای وایرلسی یا بلوتوثی است. درنتیجه علاوه بر روشنایی می‌توان از آن موسیقی نیز پخش کرد.

چراغ‌های دیواری

– برای ایجاد نور ملایم کاربرد دارد.

– معمولا جلوی دید مشتری قرار دارد.

– به دیوار می‌چسبد و برای آینه‌ها و محیط پیرامون کاربرد دارد.

– اغلب در سرویس‌های بهداشتی استفاده می‌شود.

چراغ‌های ردیاب

– چندین چراغ در یک مسیر به چند جهت وصل می‌شوند و می‌توانند نور مستقیم در چندین جهت تولید کنند.

– ایجاد نقاط جلب توجه.

– این چراغ‌ها می‌توانند روی سقف یا ستون‌ها نصب شوند.

لامپ‌های سقفی

– این لامپ‌ها بالای سقف نصب می‌شوند و دارای شکافی است که نور را به سمت سقف پخش می‌کنند.

– پخش موجی از نورهای باریک در یک مسیر مشخص.

– این لامپ‌ها در محیط‌های مدون و یا جهت مطالعه استفاده می‌شوند.

  1. استفاده از چراغ های رومیزی که بر روی هر میز، ثابت قرار دارد. این چراغ روشنایی هم تراز چشم ایجاد می کند. علاوه بر آن، وجود ریتمی از میزهای دارای چراغ های برجسته بر جنبۀ زیبایی کل فضا می افزاید.
  2. برای حفظ مضمون چراغ های رومیزی، چراغ های مشابه آن را در طول بالای پیشخوان می توان زاویه دار و یا از چراغ های آویزی تزئینی بر فراز پیشخوان استفاده نمود.
  3. برای روشن ساختن راهرو از چراغ های توکار نقطه ای استفاده شود؛ که محیط را کم نور و دراماتیک نگه دارد.
  4. استفاده از چراغ های سقفی توکار در سقف برای ایجاد نور محیطی فضا
  5. استفاده از لوستر و آویزهای دکوراتیو در فضای مرکزی سالن، جهت روشنایی محیطی
  6. استفاده از نورهای رنگی مخفی در کنسول های سقف کاذب

نکاتی در مورد سیرکلاسیون در فضای رستوران

فضای دسترسی به میز و صندلی ها از طریق مسیرهای عبوری باید دارای عرض حداقل 90 سانتیمتر باشد که به پیرو آن فاصله ای معادل 185 سانتیمتر بین دو ردیف میزهای موازی را می طلبد. عرض مسیرهای عبوری همچنین باید فضای لازم جهت نشستن مشتری ها در پشت میزها را در بر بگیرد. در پشت هر صندلی باید حداقل 15 سانتیمتر فضای باز وجود داشته باشد تا امکان بیرون کشیدن صندلی برای نشستن و برخاستن از پشت میز فراهم گردد.

انواع رستوران:

۱- رستوران های معمولی: که خود به سه دسته تقسیم بندی میشوند:

۱-۱رستوران های سنتی:۱٫۳تا ۱٫۹ متر مربع برای هر نفر با میزهای ۲ نفره وچند نفره با پیشخدمت سرویس فضای نمایش و فضای کافی برای افراد

۲-۱رستوران های با میز سلف سرویس :۱٫۶ متر مربع برای هر نفر فضای سلف سرویس فضای پختن و آماده سازی غذا

۳-۱رستوران های ویژه :دارای ۲ متر مربع فضا برای هر نفر و الزامات خاص

۲- گریل روم Grill Room

گریل روم سالن مخصوصی است که در مقابل مشتری، غذا طبخ می شود ، در این سالن تمام وسایل رستوران و آشپزخانه وجود دارد و افرادی که مایل باشند، می توانند در این سالن غذا صرف کنند.

۳- فود کورت Food Court

فود کورت به سالنی یزرگی گفته میشود که به چند غرفه مختلف تقسیم شده و در هر غرفه غدای های خاص یا دسر های مختلف ارا ئه می شود و تمام غذا های که دراین مجموعه فروخته میشود قیمت ارزان و سریع است و محل نشتن برای تمام غرفه ها یک سالن مشترک است و هر غرفه برای دریافت پول خود صندوق جداگانه ای دارد و سرو سرویس اداره می شوند این مکان ها معمولا در محل های تجاری بزرگ مثل پاساژ ها برای صرف غدای مشتریان دایر می شود

۴- تریا Teria

در سالن تریا ، بستنی ، نوشابه ، چای ، قهوه ،کیک و غذاهای ساده مانند همبرگر و ساندویچ سرو می شود .گاهی مسافرین ، در ساعاتی به هتل وارد می شوند که رستوران تعطیل است ولی تریا ظرف ۲۴ ساعت بازاست ونباید بسته باشد،ازاین جهت مسافران می توانند هرساعت که وارد هتل شدنداز تریا استفاده نمایند .ضمنا قیمت آنچه که در تریا مصرف می شود ارزانتر از قیمتی است که در رستوران حساب می شود.

۵- رستوران های بوفه Buffet

به رستوران های گفته میشود که از قبل چندین نوع غدا های مختلف و متنوع همرا با دسر آماده روی میز به زیبائی چیده اند و هر کس مایل است هر چقد ر خواست می تواند از این غذا ها استفاده کند و محدودیت برای استفاده چند بار ندارند و قیمت برای هر نفر جلوی درب ورودی نوشته شده است و فقط نوشابه توسط گارسن سر میز سرو می شود و جهه آن جداگانه محاسبه و صورت حساب داده خواهد شد این رستوران ها باید دقت کنند که ظروف غدائی که در روی میز بوفه تمام شده فورا از همان غدا جایگزین نمایند

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.