انتخاب مکان مناسب برای رستوران در شهر

انتخاب مکان مناسب اساسی ترین رکن در راه اندازی یک رستوران است . شما ممکن است بهترین سرآشپز را داشته باشید و در ارائه سرویس به مشتریان عالی باشید اما اگر مکان رستوران خود را به درستی انتخاب نکنید با شکست مواجه خواهید شد .انتخاب مکان مناسب برای راه اندازی رستوران امری است که نیاز به صرف زمان و انرژی زیادی دارد . عوامل بسیار مهمی در این زمینه نقش دارند که در این مقاله به بررسی هریک از این عوامل پرداخته ایم .
1-شناسایی مشتریان هدف :

شناسایی مشتریان هدف از مهم ترین بخش های انتخاب مکان مناسب برای رستوران می باشد .

همانطور که در مقاله مربوط به راه اندازی رستوران ها گفته شد ، شناسایی مشتریان هدف از گام های مهم در راه اندازی یک رستوران موفق و داشتن یک طرح کسب و کار صحیح برای رسیدن به این هدف است . بعد از اینکه تصمیم گرفتید که چارچوب و تم کلی رستورانتان به چه صورت باشد باید به طور دقیق و آگاهانه مشخص کنید که مخاطبان شما چه افرادی هستند . برای مثال آیا مشتریان هدف شما قشر جوان جامعه می باشند ؟ آیا می خواهید خانواده ها را مخاطب قرار دهید ؟

آیا هدف شما جلب توجه قشر هنری جامعه است ؟ آیا می خواهید کارمندان را مخاطب قرار دهید ؟ مشتری هدف شما عامل مهمی است که باید در انتخاب مکان رستورانتان در نظر گرفته شود . اگر می خواهید قشر جوان را مخاطب قرار دهید باید مکانی را انتخاب کنید که تردد دانشجویان و محصلان در آن محدوده بیشتر است و اگر مخاطب شما قشر هنری جامعه می باشد باید محدوده سالن های تئاتر، سینما ، نمایشگاه ها و گالری ها را در نظر بگیرید .
2-دسترسی مناسب :

در انتخاب مکان مناسب برای رستوران دسترسی مناسب از عوامل بسیار مهم است . آیا مکانی که در نظر گرفته اید دسترسی مناسبی دارد؟ آیا مشتریان می توانند راحت به رستوران شما بیایند؟ آیا رستوران شما جای پارک مناسب برای وسایل نقلیه مشتریان را دارد تا آن ها دغدغه پارک اتومبیل خود را نداشته باشند ؟ آیا مشتریان برای رسیدن به رستوران شما می توانند از وسایل نقلیه عمومی همچون مترو استفاده کنند؟
3-اقتصادی بودن :

آیا مکانی که برای راه اندازی رستوران در نظر گرفته اید از نظر محاسبات اقتصادی انتخاب صحیحی است؟

برای پاسخ به این سوال باید مطالعات شما در نظر بگیرد که مکان مورد نظر در قبال هزینه اجاره ای که برای آن صرف می شود چه امتیازاتی را برای شما خواهد داشت .
4-امنیت قرارداد :


از آنجائیکه راه اندازی رستوران هزینه های بالایی از قبیل هزینه دکوراسیون، تجهیزات و … را در بر دارد امنیت قرار دارد در انتخاب مکان مناسب برای رستوران از اهمیت بالایی برخوردار است . برای مثال چنانچه قرارداد مکان رستوران شما یک ساله تنظیم شود ممکن است صاحب ملک در پایان مدت قرارداد با تمدید آن موافقت نکند . در این صورت کسب و کار شما که تازه بعد از گذشت یک سال رونق پیدا کرده است با شکست مواجه خواهد شد و هزینه های از قبیل هزینه دکور در حقیقت سوخت خواهند شد .

پس انتخاب مکان مناسب، شناسایی دقیق موقعیت آن و تنظیم قرارداد به مدت حداقل سه سال نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه گردد .


چگونه مکانی مناسب برای تاسیس رستوران انتخاب کنیم


دیدرَس بودن

یکی از مهمترین عوامل قابل مشاهده بودن موقعیت شما از معابر اصلی است. در این حالت تابلو ، لوگو ، برند و شعار شما می تواند دایما به عنوان یک بیلبورد تبلیغاتی مناسب جلوه نمایی کند و به هر رهگذری یادآوری کند که اگر گرسنه هستید ما اینجا هستیم 


متراژ را در نظر بگیرید

این نکته که شما قرار است دقیقا چه نوع فعالیتی را در این منطقه شروع کنید از ۲ جهت حائز اهمیت است. اول اینکه قبل از اقدام به خرید یا اجاره برای هر کانسپتی مطلع شوید حداقل متراژ مصوب برای فعالیت شما چند متر است. دوم اینکه این منطقه کشش بیرون بر بیشتری دارد یاسرو سالن؟ اگر حالت اول باشد با مدیریت بیشتر هزینه ها ، سرمایه کمتری خرج کرده اید ولی اگر حالت دوم باشد و شما بر خلاف کشش منطقه بخواهید به بیرون بر بپردازید ، متاسفانه در حال برنامه ریزی برای ورشکستگی هستید…


دلایل جایگزینی شما با مالک یا مستاجر قبلی

ممکن است شما قصد اجاره یا خرید ملکی را داشته باشید که قبل از شما در آنجا رستورانی فعال بوده است.خیلی مهم است که در این باره تحقیق کنید ، علت جابه جایی به دلیل پیشرفت رستوران قبلی بوده و به جای بزرگتری نقل مکان کرده اند یا این بخش از بازار کششی با آن کانسپ را نداشته است؟ منظور از این نکته آگاهی بهتر از موقعیت است نه ایجاد نگرانی ، اگر موقعیت خوبی را پیدا کردید که فعالان قبلی شکست خورده اند شما با برنامه ای منظم و آگاهانه شاید در همان مکان بدرخشید ولی اگر آگاه نباشید و برنامه درستی نداشته باشید حتما شکست آنها را تکرار خواهید کرد.


تعهدات مالک در برابر مستاجر

در صورتی که قصد اجاره یک مکان برای راه اندازی فست فود خود را دارید ، ممکن است هزینه های مختلفی از قبیل خرابی آبگرمکن ، ترکیدگی لوله های آب ، هزینه های مختلف شهرداری و… به شما تحمیل شود به هرحال برای سرعت بخشیدن به کار شما مجبور هستید در اولین فرصت این مسایل را برطرف کنید، ولی در هنگام تنظیم قرارداد تدابیری باید اتخاذ گردد که شما در کل متضرر نشوید…


ایمنی محل

از نظر آتش سوزی و امنیت محلی بررسی کنید


بررسی دوره ای و کامل قبل از خرید یا اجاره

قبل از اقدام به خرید یا اجاره یک هفته در روز ها و شب ها به آن منطقه سر بزنید و شلوغی و خلوتی رو در روزهای تعطیل بسنجید .


برنامه عملیاتی خود را در آن مکان آزمایشی امتحان کنید

قبل از خرید قطعی یا اجاره به صورت آزمایش محصول ، کانسپت و یا فرم خدمات خود را در آن منطقه بررسی کنید به طور مثال از تعدادی دوست بخواهید شما را در آن محل ببینند از آنها نظرشان را در مورد تصمیم قطعی خودتان بپرسید و یا از طریق شبکه های مجازی نظر مردم را جویا شوید و…


محل پارک اتومبیل

در محل هایی که گذر رهگذران با اتومبیل هست یا نزدیک به مسیر های عبور و مرور اتومبیل ها است نیاز به پارکینک بسیار ملموس است .


شناخت همسایه ها و رقبا

استراتژیک ترین عامل بررسی و تحلیل رقبا در منطقه است و همچنین تراکم جمعیت و میزان تردد و همچنین کسبه ای که در همسایگی شما هستند نیز در ادامه فعالیت شما در آن منطقه می توانند بسیار تاثیر گزار باشند.


میزان سرمایه گذاری در راه اندازی 

متناسب به میزان سرمایه گذاری که کرده ایم میتوانیم از خود انتظار داشته باشیم.
مسلما با سرمایه گذاری اندک توانایی اجرای دکوراسیون محدودی را خواهیم داشت و یا شاید توانای آن را نداشته باشیم که تجهیزات مدرن تری را خریداری نماییم .


فضای مکان موجود :

فضای کوچک نیز این شک و مشکل را برای ما به وجود می آورد که ایا می توانیم امکانات و تجهیزات کامل احداث فست فود را داشته باشیم یا نه.
 

کشش منطقه :

باتوجه به کشش منطقه مد نظر باید دید که آیا احداث فست فود در آن مکان مقرون به صرفه هست یا خیر اصلا ارزش سرمایه گذاری را دارد یا خیر بعد از تحقیقات درست و حامع می توان تفکرات خود را عملی کرد.
 

پیش بینی بازار :

باید همه چیز را پیش بینی کرد چون ممکن است در مواقعی آن چیزی که مد نظرمان هست پیش نیاید و فروشی چندانی نداشته باشید.
در ادامه باید بیان کنیم که آنچه بسیاراهمیت دارد سودآور بودن پروژه می باشد، حجم کسب و کار بعد از این موضوع قرار می گیرند.
هر کسب و کاری ویژگی های خود را دارد. در ابتدا باید حجم کاری و مشغله های خود را کم نمود و سپس اقداک به تهیه و راه اندازی یک فست فود یا رستوران نمود.
سعی شود که فست فودی که احداث می کنید ترجیحا یک منو یا رسپی داشته باشد چون به مرور زمان قابلیت ها و اهمیت خود را با توجه به افزایش حجم درآمد نشان خواهد داد.
 

محیط رستوران :

باید اول تصمیم بگیریم که مشتریان هدف مان چه کسانی یا از چه قشری باشند.
باید تفکر کنید که اگر می خواهید به خانواده ها خدمات رسانی کنید خود به خود محیط و دکوراسیون رستوران یا فست فود شما به مناسب آن تغییر خواهد کرد و یا اگر بیشتر جوانان مد نظرتان هستند متناسب با آن نیز دکوراسیون تغییر کرده و فضای آن رمانتیک تر یا شاد تر می شود.
 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.